Vaartocht Oberwinter aan de Rijn, steenkoolreis (2018)
Met de Brandsmavlet 1100 OK “Elisabeth III” maken John en Beppie, in bezit van Zeugnis für das Befähren der deutschen Küstengewässer, vaarbewijs 1 & 2 en de nodige certificaten, een vaartocht naar Oberwinter aan de Rijn in Duitsland. Buiten de boekwerken, kaarten en veiligheidsmiddelen, zijn een vaste- en mobiele marifoon, een Garmin GPS kaartplotter, AIS en stuurcomputer aan boord. De reis is, zoals alle reizen, vastgelegd in een vaarplan, voorzien van afstanden, overnachtingsplaatsen en bijzonderheden.
Dinsdag 15 mei 2018. Voor vertrek staat de urenteller op 1445,5 uur, logstand 13205 km en het weer is perfect, onbewolkt, wind NO 3, 1015 mb en 25° Celsius. Met een Pegelstand Emmerich 2,26 m, vertrekken we op om 9.00 uur vanuit jachthaven Emmerich op positie 853,3 km aan de rechteroever richting Wesel. Het dorpje Grieth op positie 845 km aan de linkeroever passeren we om 10.15 uur, met hotel Schoss Haus-Grieth en vervolgens Café-Restaurant de Deich-Graf. Om 11.00 uur komen we de brug van Rees op positie 839 km. Het veer van Xanten passeren we om 13.00 uur. We varen om 14.00 uur de jachthaven van Wesel binnen, welke op positie 816,5 km aan de rechteroever ligt en meren af aan de gastensteiger Nr. 101 met 2,40 meter water onder de kiel. De urenteller van de Volvo-Penta staat op 1450,5 uur, 5 vaaruren, GPS log 39 km en totaalstand log 13264 km. We doen ons liggeld (€ 14,-) in de gebruikelijke enveloppe.
Woensdag 16 mei 2018, licht bewolkt, zon, NO 3-4, 22° Celsius en 1013 mb. We vertrekken om 7.30 uur richting Duisburg. Pegelstand Koblenz 2,39 m, Oberwinter 2,44 m en Wesel 3,41 m, pegelstand is noodzakelijk om de doorvaarthoogte te bepalen van de te passeren bruggen en de diepte van het te varen traject. Büderich passeren we om 8.30 uur. Ter hoogte van Gotteswickerhamm hebben we marifoon contact met “Veerhaven III” i.v.m. wisselen crew en scheepvaart vanuit een haven aan de linkeroever. Wij gaan “Veerhaven III” aan stuurboord voorbij aan de linkeroever. Bij positie 793 km komen we bij de rede van Duisburg, duwbakken voor anker aan de linker oever en “Veerhaven IV” voor anker bij positie 790 km. Om 12.15 uur komen we bij de Eisenbahn Brücke Duisburg en om 12.45 uur de Eissenbahnhafen. Er is zeer veel beroepsvaart, steenkolen zijn favoriet, vooral de “Veerhaven” en “Hercules” series, beiden met 4 overvolle met steenkolen gevulde duwbakken ervoor. Rotterdam vormt het hart van de kolenoverslag in Europa. Geen enkele haven slaat meer energiekolen en cokeskolen over als de haven van Rotterdam. In de jaren vijftig van de vorige eeuw weet ik me nog goed te herinneren dat mijn vader tegen mijn moeder zei: Sari de kolen zijn op, hoe verder. Onnodige onrust, net als nu met het aardgas, in het Oostenrijkse Zugspitz gebied, zijn ze op dit moment een aardgas netwerk aan het aanleggen. De spoorbrug Duisburg positie 774 km gaan we om 13.45 uur onderdoor. Om 15.45 uur hebben we afgemeerd in Krefeld aan de langssteiger E. De urenteller van de Volvo-Penta staat op 1459 uur, 8,5 vaaruren, GPS log 59,6 km en totaalstand log 13360 km. Aan de langssteiger hebben we 10 meter water onder de kiel en melden ons in restaurant “Rhein Oase”. Schade voor de overnachting is € 13,20 en we bespreken een tafeltje in het restaurant. We doen ons in de vroege avond tegoed aan een heerlijke schnitzel met bijlagen en een lekker biertje. Onweer, hagel en zeer harde wind is ons nagerecht. Feacaliënpomp aan boord zit verstopt en moet schoongemaakt worden, lekker klusje na zo’n overheerlijke maaltijd.
Donderdag 17 mei 2018, bewolkt, zon, W 3-4, 18° Celsius en 1022 mb. Vandaag rustdag in de jachthaven van Krefeld. We maken de kleppen van de feacaliënpomp goed schoon en ruimen alles weer op. Schip weer aan kant en schoongemaakt. Cappuccino en lunch aan boord en relaxen. We gaan betalen voor de overnachting bij restaurant “Rhein Oase” € 13,20 en genieten nog even met een pilsje in het restaurant. Avondeten aan boord asperges met ham en ei, weer een super diner.
Vrijdag 18 mei 2018, bewolkt, zon, W 3-4, 18° Celsius en 1024 mb. Pegel Koblenz 2,46 m, Köln 3,21 m en Emmerich 2,51 m. We vertrekken om 7.30 uur uit Krefeld richting Köln, Porz. Veerpont Kaiserswerth op 755 km passeren we om 8.30 uur en 9.45 uur gaan we de Theodor-Heuss Brücke onderdoor. Tijdens de koffie varen we het centrum van Düsseldorf voorbij op 744 km. We zijn nog geen pleziervaart tegengekomen en zijn op de hoogte van invaart jachthaven Neuss op 736 km, waar we al vele malen hebben overnacht. De voorzieningen in jachthaven Neuss zijn minimaal en niet ingericht voor passanten. Tijdens de lunch om 13.15 uur t.h.v. 723 km, zien we wederom “de vos” op de linkeroever lopen, die we tijdens de vorige tripjes op ongeveer dezelfde tijd en locatie hebben gezien (foto). Op deze mooie dag is het terras van Hotel-restaurant “Piwipp” op 715 km aan de linkeroever goed bezet. Hitdorf om 15.45 uur, op positie 703 km en worden we ingelopen door containerschip “Covano” uit Zwijndrecht. Om 16.30 uur brug van Mülheim en 18.30 uur zijn we bij de invaart van jachthaven Köln. De vaart gaat voorspoedig en rustig het is mooi weer en gezien de vele overnachtingen die we in de jachthaven van Köln hebben beleeft, besluiten we door te varen naar Porz. De jachthaven van Köln is onrustig door de doorzettende golfslag van de passerende scheepvaart op de Rijn en de vele rolkoffers over de steiger van de hotelgasten die overnachten op de boten. Tijdens ons diner, een Mexicaanse eintopf, passeren we de brug van Rodenkirchen om 19.00 uur. De jachthaven van Porz, waar we om 20.15 uur aankomen, blijkt afgesloten en te zijn geblokkeerd door het passagiersschip “Eureka” uit Deventer met lijnen naar de wal. Per marifoon roepen we jachthaven Porz op voor een overnachting. We krijgen antwoord van de “Eureka” welke meldt dat de haven is afgesloten voor een regatta. We vragen om de havenmeester, welke via de “Eureka” meldt dat er geen mogelijk is om af te meren, we worden geadviseerd door te varen naar Sürth. Niet echt een elegante oplossing met de weinige afmeer gelegenheden langs de Rijn. Om 20.15 uur, in de schemering meren we af bij het “Sürtherbootshaus” op 675 km. We maken vast in een vrije box met 2,40 m water onder de kiel en melden ons in het restaurant. Ligplaats voor de komende nacht is akkoord, mensen zijn met bootvakantie op de Lahn. De kosten zijn; een lied zingen of diner gebruiken en we kiezen voor het laatste. Wat een geweldige ervaring hier, na de domper in Porz. De urenteller staat op 1472,4 uur, 13 vaaruren, GPS log 87,3 km en totaalstand log 13516 km.
Zaterdag 19 mei 2018, bewolkt, zon, O 3, 20° Celsius en 1021 mb. Diepte onder de kiel 2,5 meter. Pegel Oberwinter 2,46 m, Köln 3,21 m en Emmerich 2,51 m. We vertrekken om 7.30 uur vanaf het “Sürtherbootshaus” naar Oberwinter. Het Ruhrgebied, langs Wesseling positie 670 km en zijn om 9.45 uur t.h.v. Hersel op 662 km. De jachthaven van Hersel hebben we al eens eerder aangedaan tijdens extreem hoogwater 2013. 10.30 uur zijn we bij de Friedrich-Ebert Brücke in Bonn. Om 11.20 uur de Konrad-Adenauer Brücke. Een prachtig vaartraject volgt, 12.00 uur langs Bad Godesberg, daarna Konigswinter en om 12.45 uur passeren we Nonnenwerth / Grafenwerth. We varen de jachthaven van Oberwinter binnen en meren om 13.30 uur af aan een vrije passanten ligplaats, onze vertrouwde plek aan de langssteiger met zicht op de Rijn en een diepte onder de kiel van 2 meter. We betalen in het Pannenkoekenschip, en betalen € 11,- per nacht, het voormalige Pannenkoekenschip is nu een opgeklopte Italiaan met ongezellige zit en flinke prijzen. De weekend boodschappen doen we bij de Edeka in het dorp dicht bij de haven. De urenteller staat op 1478,2 uur, 5 vaaruren, GPS log 63,5 km en totaalstand log 13583 km.
Zondag 20 mei 2018, eerste pinksterdag, tot en met zondag 27 mei 2019 verblijven we in de jachthaven van Oberwinter. In deze zomerse week met lichtbewolkt, zonnig weer, af en toe een buitje en temperaturen tussen 22° Celsius en 28° Celsius, houden we een rust weekje en varen niet uit. Veel plezier bootjes in de omgeving op deze mooie zonnige dagen. Drinkwatertanks gevuld en betaling gedaan in het pannenkoekenschip. Drie stuks nieuwe ruitenwisserbladen Unitec 35 gemonteerd. Passantschipper van de Greenliner “Suleon” PG 9381 gesproken en ervaringen gedeeld, heeft vroeger ook gezeild en is voor het eerst op de Rijn. Soms gaan we cappuccino met gebak bij Lena in de dorpskonditorei gebruiken en boodschappen doen bij de Edeka. Een wandelinging gemaakt via Fähre Siebengebirge naar Hagerhof, zeer warm en matige omgeving, 10,8 km. Passant “Suleon” met de noorderzon en uitgeschakelde AIS vertrokken. Grijswatertank voor de helft gevuld en gespoeld, OK. Tropisch warm, zonnetent op en drinkwater tanks gevuld. Diner aan boord; asperges, Schweinhaxe,ei, aardappelen, sla, aardappelsalade en aardbeien met yogurt na. Dat was weer een super dag. Er is weer zeer veel beroepsvaart op de Rijn; passagiers-, container- en vooral steenkoolschepen.
Maandag 28 mei 2018, mist, lichtbewolkt, zon, O 2-3, 29° Celsius en 1011 mb. Diepte onder de kiel 1,5 meter. Pegel Koblenz 2,16 m, Oberwinter 2,20 m en Emmerich 2,27 m. We vertrekken rustig om 7.00 uur met wat mist uit de jachthaven Oberwinter. We gaan de Rijn af naar Krefeld. Bij het verlaten van de jachthaven Oberwinter hebben we in de doorvaart nog 1 meter water onder de kiel en moeten extra waakzaam zijn i.v.m. lichte mistvorming. Om 8.00 uur zijn we al bij de Konrad-Adenauer Brücke in Bonn en passeren op positie 660 km de jachthaven van Mondorf met aan de linkeroever Hersel. Wesseling op 668 km komen we om 9.00 uur voorbij, de “Maranta” van 172 m lengte vaart de hele weg al voor ons. We gaan naar de linkeroever i.v.m. een grote hoeveelheid vrachtschepen met blauw bord aan de rechteroever. Om 9.25 uur passeren we het geweldige “Sürhausterbootshaus” waar we warme herinneringen aan hebben. Köln passeren we om 10.00 uur, het gaat super snel 18 km/h GPS snelheid. Chempark op 700 km en om 11.00 uur zijn we bij Leverkusen “De Tonne” 701 km bij de A1. We zien bij Dormagen aan de linkeroever de afwikkeling van een ernstig ongeval, brandweer, politie, Adac helikopter en ambulances. De jachthaven van Neuss op 735 km passeren we om 13.00 uur en een half uurtje later Düsseldorf op 743 km. Bij jachthaven Lorick worden we op kleine afstand met hoge snelheid opgelopen door een super asociale speedkruiser, dat is lachen, maar niet bij ons. Om 14.00 uur op 755 km varen we langs Kaiserswerth en meren om 14.30 uur af langs steiger F van jachthaven Krefeld (CYC) met 6,70 m onder de kiel. De urenteller staat op 1485,8 uur, 7,5 vaaruren, GPS log 125 km en totaalstand log 13656 km. We gaan betalen in het restaurant en genieten gelijk van een koud pilsje. Het is 38° Celsius in de kuip, dus behoorlijk tropisch en zetten de zonnetent op en een ijsje in de kuip. We dineren bij de “Rhein Oase” frikandel, pommes, een Poolse salade en een heerlijk koud pilsje. Paniek in de haven, een grote blauwe gifwolk hangt om 19.00 uur plotseling in de omgeving met een behoorlijke benzine lucht, brandweer rukt uit en is aan het meten. Wij gaan naar binnen doen luchtkokers, ramen en deuren dicht met een temperatuur in de kajuit van 32° Celsius. We doen na afloop een rondje door de haven, maar kunnen niets ontdekken. Een warme benauwde nacht volgt.
Dinsdag 29 mei 2018, onbewolkt, zon, NO 2-3, 29° Celsius en 1005 mb. Diepte onder de kiel 1,5 meter. Pegel Koblenz 2,03 m, Oberwinter 2,03 m, Wesel 3,41 en Emmerich 2,30 m. We vertrekken om 7.15 uur uit de jachthaven CYC van Krefeld en gaan de Rijn af naar Emmerich. Om 7.45 uur zijn we bij de Reede van Duisburg positie 769 km en om 8.15 uur passeren we de ingang jachthaven Duisburg op 777 km. Voorbij de Eisenbahnhafen komt de “Hercules VIII” en om 9.15 uur de “Veerhaven VII” met 6 bakken steenkool ons tegemoet, wederom moet ik denken aan de uitspraak van eind jaren vijftig. Wat kolen op, we hebben nog nooit zoveel schepen met kolen de Rijn op zien gaan. 10.30 uur t.h.v. Wesel en nu de “Veerhaven X” met 6 bakken kolen de Rijn op. 11.00 uur passeren we Fähre café/restaurant Xanten-Bislich op 823,4 km en wederom komt een schip met 6 bakken kolen ons tegemoet en wel de “Hercules XII”. Hoezo de kolen zijn op? Rees passeren we om 12.00 uur en de Wasserschutzpolizei WSP 10 loopt ons op en komt met 40 km/h (AIS) vlak langs ons, dat is lachen, maar niet voor ons. Watersport wordt asocialer. We meren om 13.15 uur af in onze box B32 van Yachthafen Emmerich. De urenteller staat op 1491,9 uur, 6 vaaruren, GPS log 95 km en totaalstand log 13713 km. Het is 31 gr Celsius in de kuip, we hebben een prachtige reis gehad en besluiten na het avondeten naar huis te gaan.
Totaal deze reis hebben we 439 km afgelegd, 41,4 vaaruren gemaakt en 284 liter diesel verbruikt, inclusief koken en verwarming.
Boekwerken:
Führer für den Binnenfahrtensport
Rhein 1 – Von Rheinfelden bis Koblenz
Der Rhein 2 – Von Koblenz bis Arnhem/Nijmegen
Die Mosel – Von Koblenz bis Neuves-Maisons
Waterkaarten klassiek:
Grote rivieren ANWB Oost I
Gewasserkarte Deutschland Nordwest en Sud
Binnenwasserstr. karte vom Rhein zur Nordsee
Gewasserkarte Rhein, Mosel, Lahn
Waterkaarten digitaal Garmin:
Benelux Offshore Inland HEU018R
Germany Inland Waters HEU060R
Nieuwe alinea
Nieuwe alinea